Historia
Yhdistys perustettiin 26.06.1915 “Sipoon kirkon” raitiotyöntekijöiden asuintalon lukusalissa. Kokouksen tuoksinassa yhdistys sai nimekseen Raitiotiemiesten yhdistys ja puheenjohtajana nuijan perustamiskokouksessa napautti pöytään R. Lindholm. Muita papereista löytyviä nimiä olivat varapuheenjohtaja A. Nyström, rahastonhoitaja Grönlund ja sihteeri Axcel Melèn joka ainoana mainitaan etunimen kanssa! Jäseniä tähän ensimmäiseen yhdistykseen ilmoittautui kokonaiset 42 henkeä, ei siis lainkaan huono määrä tuon ajan työntekijöillä!
Säännöllinen raitioliikenne Helsingissä aloitettiin jo 21.06.1891 ja alunperin sitä hoiti yksityinen Helsingin Raitiotie- ja Omnibussiosakeyhtiö (HRO). Helsingin kaupungista tuli yhtiön pääosakas vuonna 1913 ja 1944 kaupunki osti koko HRO:n omaisuuden. 1945 perustettiin sitten Helsingin kaupungin liikennelaitos joka jatkoi kolkutteluaan vuoteen 2021 saakka!
Aivan aluksi liikenteessä kolkuteltiin kirjaimellisin hevosvoimin ja ensimmäinen linja kulki Töölöstä Kaivopuistoon. Hiukan reilun 10 vuoden kuluttua 04.09.1900 otettiinkin sitten käyttöön ensimmäinen sähköraitiovaunu joka vuodessa syrjäytti viimeisenkin kaviokkaan pois liikenteestä! (Paitsi aina omillaan kulkeva Lauttasaari, jossa liikennöi ikioma, muusta kaupungista erillinen hevosraitiotie vielä vuoteen 1917 saakka!)
Ensimmäiset raitiovaunut olivat kaksiakselisia. Myös neliakselisia vaunuja oli jonkin verran käytössä jo ennen vuotta 1953, josta lähtien niitä muutaman seuraavan vuoden kuluessa hankittiin suuremmassa määrin. Kaksi- ja neliakselisiin vaunuihin voitiin kytkeä myös perävaunuja joilla varsinkin ruuhka-aikaan saatiin isompikin joukko kulkemaan pitkin Stadin katuja!. Vuoteen 1952 saakka oli kesäisin käytössä myös avoperävaunuja ja sellaisen kyytiin pääsee edelleen myös kesäisin Kauppatorin museoratikkakierrosten kyydissä..
Nykypäivänä Helsingin raitioteillä linjaliikenteessä pääasiallinen kalusto koostuu kolmesta raitiovaunusarjasta, jotka kaikki ovat nivelraitiovaunuja. Uusin tulokas pääkaupunkiseudulle on pikaraitiovaunu Raide-Jokeri joka on saman Skoda Transtechin valmistama kuin Artic-vaunutkin.
Metroliikenne alkoi Helsingissä elokuussa vuonna 1982.
Metro liikennöi välillä tuolloin Rautatientori–Itäkeskus. Linjasto laajentui vaiheittain, ensin Ruoholahteen vuonna 1993 ja Vuosaareen vuonna 1998. Kalasataman asema avattiin vuonna 2007. Uusin metro-osuus Ruoholahdesta Matinkylään avattiin lauantaina 18.11.2017. Linjaa jatketaan vielä viidellä asemalla, kun linja Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu.